Drukarki atramentowe sygnowane przez Hewlett-Packard należą do najpopularniejszych na polskim rynku. Amerykański producent od zawsze kojarzy się z wysoką jakością wykonania, świetną jakością wydruku i bezproblemową eksploatacją. O ile większość użytkowników wciąż wyraża zadowolenie ze sprzętu HP, to niektórzy od pewnego czasu natykają się na pewien problem – po wymianie kartridża z tuszem, pojawia się komunikat o wykryciu podrobionego lub ponownie napełnionego pojemnika z tuszem. Jak sobie z tym poradzić? Służymy pomocą.
Dla wszystkich z pewnością jest to oczywiste, ale gwoli ścisłości wypada doprecyzować, że na powyższe problemy mogą natknąć się osoby, które korzystają z wkładów alternatywnych, czyli nazywając rzeczy po imieniu – z zamienników oryginalnych kartridżów z tuszem. Czy to oznacza, że właściciele popularnych “atramentówek” HP są skazani wyłącznie na oryginalne elementy eksploatacyjne, które nie kosztują mało? Otóż, nie. Komunikat informujący o wykryciu podrobionego lub napełnionego pojemnika wcale nie oznacza, że nie da się stosować zamienników.
Geneza problemu
Cała sprawa zaczęła się mniej więcej w 2017 roku. Właśnie wtedy, amerykański producent prawdopodobnie zaczął “wzbogacać” aktualizacje oprogramowania o systemową blokadę, uniemożliwiającą stosowanie nieoryginalnych wkładów z tuszem. Po co? Może wydawać się, że takie działanie jest podyktowane troską o najwyższą jakość wydruku i bezawaryjne funkcjonowanie sprzętu, czyli w praktyce, wszystko powinno sprowadzać się do troski o dobro użytkowników. Cóż, nawet jeżeli amerykańskiemu producentowi faktycznie przyświecała taka idea, to nie da się ukryć, że przy okazji zyskały na tym przychody firmy. Nie jest przecież tajemnicą, że lwia część zysku kryje się w sprzedaży materiałów eksploatacyjnych.
Co ciekawe, w oficjalnym komunikacie prasowym, przedstawiciele firmy zaprzeczyli, że takie działanie miało miejsce. Mimo to, udostępniona została aktualizacja, która wyłączała weryfikację zgodności tonera. Zastanawiające, prawda? Nie będziemy oceniać motywacji producenta i dochodzić, czy takie działanie faktycznie miało miejsce. Zajmiemy się natomiast metodami rozwiązania tej problematycznej sytuacji.
Wciąż można stosować zamienniki w drukarkach HP
Komunikat o braku zgodności pojemnika jest o tyle niepokojący, że w pierwszej chwili zdaje się sugerować, że zakupiony wkład możemy najwyżej oddać do utylizacji lub próbować zwrócić sprzedawcy. Spokojnie, nie będzie tak źle. Zanim przejdziemy do konkretów musimy podkreślić, że problem braku zgodności kartridżów nie musi dotyczyć wszystkich użytkowników sprzętu HP. Na niepokojący komunikat mogą natrafić posiadacze kilku najpopularniejszych modeli amerykańskich drukarek, którzy mają aktywną funkcję automatycznej aktualizacji oprogramowania lub którzy ręcznie pobrali “feralną” paczkę aktualizacyjną.
Mając na uwadze powyższe, pierwszy krok, jaki należy zrobić, to wyłączyć auto aktualizację (aby w przyszłości uniknąć podobnych niespodzianek). Można to zrobić w ustawieniach drukarki. W jaki sposób? To zależy od modelu urządzenia:
- w przypadku drukarek bez panelu z wyświetlaczem: uruchom program sterujący urządzeniem i wybierz opcję Podłącz drukarkę do sieci. W tym momencie, powinna “odpalić się” strona wsparcia technicznego producenta. Odszukaj zakładkę Aktualizacja drukarki. Następnie, odznacz pole Automatycznie zainstaluj aktualizacje;
- w przypadku drukarek wyposażonych w panel z wyświetlaczem: wejdź do menu Konfiguracja, a następnie – Usługi. Odszukaj zakładkę Aktualizacja i Zarządzaj aktualizacjami. Z tego poziomu, będzie można wyłączyć funkcję automatycznego aktualizowania oprogramowania. W niektórych modelach, konieczne będzie otwarcie sekcji Umożliwiaj aktualizację i zaznaczenie opcji NIE i WYŁĄCZ dla funkcji Automatyczne sprawdzanie aktualizacji. Teraz drukarka nie pobierze już samodzielnie nowej paczki z plikami, ale jeżeli wersja z blokadą została już zainstalowana, nie rozwiązuje to bieżącego problemu. W takiej sytuacji, na stronie producenta należy odnaleźć paczkę sterowników, która nie ma zawartej blokady, realizowanej w ramach funkcji Dynamic Security. Jeżeli z jakiegokolwiek powodu taka wersja nie występuje w oficjalnym repozytorium, można spróbować przywrócić jedną z wcześniejszych kompilacji, ale tę czynność możemy zarekomendować wyłącznie doświadczonym osobom.
Istnieje jeszcze jedna metoda. Internauci donoszą, że aby “oszukać” blokadę, w drukarce wystarczy zainstalować tylko jeden oryginalny wkład HP. Cała reszta może pochodzić z oferty producentów zamienników, ale czy ta metoda zadziała bezbłędnie w każdym przypadku? Tego niestety nie wiemy.
Interesy producenta vs interesy klientów
Jeżeli amerykańska firma rzeczywiście zastosowała systemową blokadę, czy powinniśmy mieć jej to za złe? Cóż, warto pamiętać, że każdy kij ma dwa końce. W dobie gospodarki wolnorynkowej, każdy z nas chce mieć wybór, czy woli korzystać z drogich oryginałów czy z tanich zamienników. Z drugiej strony mamy producenta, który zainwestował ogromne środki w opracowanie nowego modelu drukarki i który nie liczy wyłącznie na zwrot, ale także na zysk. Każdy ma swoje racje, jednak czasami warto spróbować wejść w czyjeś buty, by zrozumieć jego motywację.