Drukarka to bardzo przydatne urządzenie w domu i biurze. Jednak czasami może zdarzyć się sytuacja, kiedy drukarka odmawia współpracy i nie chce drukować. Istnieje kilka możliwych przyczyn, dlaczego drukarka nie drukuje. W tym artykule omówimy najczęstsze problemy z drukarkami oraz podpowiemy jak je rozwiązać.
Możliwe przyczyny, dlaczego drukarka nie drukuje
Zdarza się, że podczas pracy z drukarką napotykamy na problemy, zwłaszcza gdy nagle przestaje ona drukować. Może to być frustrujące, szczególnie gdy mamy pilne zadanie do wykonania. Istnieje wiele przyczyn, dlaczego drukarka może nie działać poprawnie. Jedną z możliwości jest problem z podłączeniem. Może się zdarzyć, że kabel USB jest źle podłączony lub uszkodzony lub połączenie bezprzewodowe nie funkcjonuje prawidłowo. Innym powodem może być brak wystarczającej ilości tuszu lub tonera. Jeśli brakuje materiałów eksploatacyjnych, drukarka nie będzie w stanie wydrukować dokumentu. Awaria drukarki może być również spowodowana przez problemy techniczne, takie jak uszkodzenie bębna czy zatkanie dyszy. Poniżej rozwijamy najważniejsze kwestie dotyczące problemów z drukowaniem.
Czyszczenie głowicy drukarki
Jedną z możliwych przyczyn dlaczego drukarka nie drukuje, może być zanieczyszczona głowica drukująca. W tym przypadku warto spróbować ją wyczyścić, korzystając z dostępnych opcji czyszczenia w panelu sterowania drukarki. Na przykład, w przypadku niektórych modeli drukarek Epson potrzebne funkcje znajdziesz w sekcji Maintenance => Auto Head Cleaning. Jeżeli jednak problem jest poważniejszy, konieczna będzie ingerencja w urządzenie, a z tym zadaniem nie każdy użytkownik będzie mógł sobie poradzić. Jeżeli nie masz wystarczająco dużo doświadczenia w tym zakresie, zalecamy udać się do specjalisty, aby wykonał to zadanie za Ciebie.
Rozwiązanie problemu z brakiem tuszu lub tonera
Brak tuszu lub tonera to kolejny powód, dla którego drukarka może odmawiać druku. Sprawdź poziom tuszu lub tonera i jeśli jest niski, wymień go na nowy. W takiej sytuacji możesz postępować według następującej instrukcji:
- Upewnij się, że drukarka jest włączona i skonfigurowana poprawnie.
- Sprawdź, czy poziom tuszu/tonera jest niski. Niektóre drukarki mają wskaźnik poziomu tuszu lub zasobnika w menu lub na panelu sterowania.
- Jeśli poziom tuszu/tonera jest niski lub pusty, spróbuj wymienić zasobnik na nowy. Otwórz pokrywę drukarki lub dostęp do zasobnika z tuszem/tonerem. Upewnij się, że nowy tusz lub toner jest kompatybilny z Twoją drukarką oraz czy posiada zdjęte wszystkie taśmy zabezpieczające. Pamiętaj również, aby sprawdzić, czy na stykach łączących wkład z układem scalonym drukarki nie znajdują się pozostałości starego tuszu, które mogłyby spowodować brak widoczności wkładu w drukarce.
- Po wymianie tuszu/tonera upewnij się, że został on prawidłowo zainstalowany. Sprawdź instrukcje obsługi drukarki, aby upewnić się, że wykonałeś wszystkie kroki prawidłowo.
- Po zamontowaniu nowego tuszu/tonera zamknij pokrywę drukarki i spróbuj wydrukować testową stronę.
- Jeśli problem nadal występuje, spróbuj zresetować drukarkę. Wyłącz ją na kilka minut, a następnie ponownie włącz.
Jeśli żadne z powyższych kroków nie rozwiąże problemu, możliwe, że tusz lub toner jest uszkodzony lub drukarka wymaga gruntownego czyszczenia lub naprawy.
Sprawdzanie zasilania i podłączenia drukarki
Jeśli drukarka nie reaguje na polecenie drukowania, może być problem z zasilaniem lub podłączeniem urządzenia. Upewnij się, że drukarka jest prawidłowo podłączona do komputera i widać ją w systemowej przystawce drukowania.
Sprawdź, czy kabel USB jest poprawnie podłączony zarówno do drukarki, jak i do komputera. Upewnij się także, że drukarka jest włączona i ma dostatecznie naładowane baterie (jeśli jest przenośna). Jeśli drukarka ma zasilanie sieciowe, upewnij się, że jest poprawnie podłączona do gniazdka. Jeżeli korzystasz z połączenia bezprzewodowego, upewnij się że router jest włączony, a drukarka ma aktywne WiFi (w części modeli można przypadkowo wyłączyć przyciskiem).
Jeśli drukarka wciąż nie reaguje, sprawdź, czy jest ona ustawiona jako domyślna drukarka w systemie operacyjnym. Możesz to sprawdzić w ustawieniach drukarki lub w panelu sterowania komputera. Jeśli drukarka jest prawidłowo podłączona i ustawiona jako domyślna, może być konieczne zrestartowanie komputera lub drukarki. Spróbuj najpierw zresetować drukarkę, wyłączając ją na kilka minut, a następnie ponownie włączając. Jeśli to nie pomaga, zrestartuj komputer.
Jeśli te kroki nie rozwiązują problemu, możliwe jest, że drukarka wymaga aktualizacji oprogramowania lub sterowników. Sprawdź stronę producenta drukarki, aby pobrać najnowsze aktualizacje dla swojego modelu. Zainstaluj te aktualizacje i ponownie spróbuj wydrukować dokument.
Jeśli żadne z tych rozwiązań nie działa spróbuj jeszcze zerknąć do dzienników zdarzeń systemu Windows. Dostaniesz się tam poprzez: Start => Uruchom => eventvwr.msc, następnie przejdź do sekcji “Dzienniki systemu Windows”. W dziennikach “Aplikacja” i “System” mogą znajdować się informacje o błędach, które uniemożliwiają drukowanie.
Wstępną diagnostykę możesz samodzielnie wykonać, wpisując treść lub kod błędu w wyszukiwarce Google. Jednakże, jeżeli okaże się że problem jest bardziej złożony, może on wymagać interwencji specjalisty. Pamiętaj jednak, że zawsze możesz w pierwszej kolejności skontaktować się z supportem producenta lub zadać pytanie na jego forum dyskusyjnym.
Zacięty papier w drukarce
Częstym problemem jest zacięcie papieru, które może uniemożliwić drukowanie dokumentów. Zacięcie papieru może występować z różnych powodów. Przede wszystkim, może to być spowodowane niewłaściwym umieszczeniem papieru w podajniku drukarki. Jeśli papier jest niewłaściwie umieszczony, może nie być dobrze podstawiony, co czyni go podatnym na zacięcie. Warto pamiętać także, że niewłaściwie ustawione prowadzenie papieru w drukarce może również przyczynić się do zacięcia.
Innym możliwym powodem zacięcia papieru jest obecność zanieczyszczeń lub papierowych drobinek w drukarce. Jeśli takie zanieczyszczenia znajdą się na drodze papieru, mogą spowodować zablokowanie go i uniemożliwić proces drukowania. Problemem mogą być również zużyte lub uszkodzone części drukarki, takie jak wałki. Jeśli wałki są zniszczone lub wytarte, mogą nieprawidłowo transportować papier, co prowadzi do zacięcia.
Aby zidentyfikować i rozwiązać problem z zaciętym papierem w drukarce, możesz posiłkować się poniższą instrukcją.
- W pierwszej kolejności, sprawdź czy na ekranie drukarki wyświetlają się jakiekolwiek komunikaty lub ostrzeżenia dotyczące zacięcia papieru. Jeśli tak, postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie.
- Następnie skontroluj, czy papier nie jest zacięty wewnątrz drukarki. Wyłącz urządzenie i otwórz wszystkie dostępne pokrywy. Sprawdź każdy obszar drukarki, aby upewnić się, że nie ma zaciętego papieru. Jeśli znajdziesz zacięty papier, delikatnie i ostrożnie go usuń. Upewnij się, że nie pozostawiłeś żadnych małych kawałków papieru, które mogą również utknąć w mechanizmach drukarki. W przypadku wątpliwości jak postępować, zerknij do instrukcji obsługi drukarki, w której powinno być wytłumaczone krok po kroku, jak odblokować drukarkę.
- Jeśli nie znalazłeś zaciętego papieru, sprawdź tackę na papier. Upewnij się, że papier na tacy jest prawidłowo nałożony, nie zgięty ani pognieciony. Wyreguluj prowadnice papieru, aby pasowały do rozmiaru używanego papieru. Jeśli używasz papieru o nietypowych rozmiarach, upewnij się, że tacka na papier jest odpowiednio dostosowana do tych rozmiarów. Sprawdź również, czy na tacy nie ma zbyt dużo papieru. W przypadku przeładowanej tacy na papier, drukarka może mieć trudności z prawidłowym pobieraniem i przesuwaniem papieru, co powoduje zacięcia.
Warto także zwrócić uwagę, czy papier nie jest wilgotny. W takim przypadku jedyne co możesz zrobić, to zamienić go na inny suchy egzemplarz. Pamiętaj, że optymalne przechowywanie papieru jest bardzo ważne, aby zachować jego właściwości i unikać problemów z zacięciami.
W całym procesie eksploatacji ważne jest regularne czyszczenie i konserwacja drukarki, aby zapewnić jej prawidłowe funkcjonowanie. Jeżeli drukarka cały czas ma problemy z zacinającym się papierem, warto przeczyścić drukarkę z ewentualnych zanieczyszczeń lub drobinek papieru. W przypadku zużytych lub uszkodzonych części drukarki, konieczne może być ich wymienienie.
Dzięki zaprezentowanym wyżej działaniom można skutecznie rozwiązać problem zaciętego papieru i umożliwić prawidłowe drukowanie dokumentów.
Sprawdzanie i aktualizowanie sterownika drukarki
Jednym z częstszych powodów, dla których urządzenie drukujące odmawiam posłuszeństwa jest awaria sterownika. Poniżej dowiesz się jak zdiagnozować problem i go rozwiązać.
Zainstalowanie najnowszego sterownika z oficjalnej strony producenta
Czasem po aktualizacji systemu wymagana jest aktualizacja oprogramowania drukarki do najnowszej dostępnej wersji, w takiej sytuacji instalacja najnowszego sterownika rozwiąże problem. Aby sprawdzić i zaktualizować sterownik drukarki, należy odwiedzić oficjalną stronę producenta. Tam można pobrać najnowszą wersję sterownika. Pamiętaj, że tego typu oprogramowanie zawsze należy pobierać z zaufanych oficjalnych źródeł.
Sprawdzanie konfliktów sterownika z innym oprogramowaniem
Czasami sterowniki drukarki mogą powodować konflikty z innym zainstalowanym oprogramowaniem. Sprawdź, czy nie ma konfliktów w menedżerze urządzeń i rozwiąż ewentualne problemy. Do menedżera urządzeń dostaniesz się poprzez: Start => Uruchom => devmgmt.msc. Na liście urządzeń szukaj tych, przy których widnieje ikona wykrzyknika. po wejściu w szczegóły będzie można poznać komunikat i kod błędu. Będą one stanowiły istotną wskazówkę prowadzącą do rozwiązania problemu z drukowaniem.
Aktualizacja obecnie zainstalowanego sterownika
Jeśli masz już zainstalowany sterownik drukarki, warto sprawdzić, czy dostępna jest jego aktualizacja. Zaktualizowany sterownik może rozwiązać problemy z drukarką. Aktualizacji możesz dokonać na wiele sposobów. Najprostszy to po prostu pobrać plik z aktualizacją i go uruchomić. Inny sposób polega na skorzystaniu z opcji “Aktualizuj sterownik”, która dostępna jest przy danym urządzeniu z poziomu menedżera urządzeń Windows.
Weryfikacja drukarki
Przeprowadziłeś wszystkie czynności i chcesz sprawdzić, czy drukarka funkcjonuje prawidłowo? Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które mogą Ci się przydać.
Przeprowadzenie testowego wydruku
Aby sprawdzić czy drukarka działa poprawnie, warto przeprowadzić testowy wydruk. Skorzystaj z opcji testowego wydruku dostępnej w panelu sterowania drukarki. Aby przeprowadzić testowy wydruk z panelu sterowania drukarki, wykonaj poniższe kroki:
- Otwórz menu Start i wybierz “Panel sterowania”. Możesz również zrobić to poprzez: Start => Uruchom => control.exe.
- W panelu sterowania, znajdź sekcję “Drukarki” lub “Urządzenia i drukarki”, a następnie kliknij na ikonę drukarki, którą chcesz przetestować.
- Po kliknięciu na ikonę drukarki, powinno pojawić się nowe okno z informacjami o drukarce. W tym oknie, znajdź przycisk lub opcję o nazwie “Testuj wydruk”. W części przypadków będzie trzeba wejść do właściwości drukarki, a następnie wybrać funkcję “Drukuj stronę testową”.
Jeśli testowy wydruk wygląda poprawnie, oznacza to, że drukarka działa prawidłowo. Jeśli jednak wydruk jest nieczytelny, zawiera błędy lub w ogóle się nie powiódł, może być konieczne ponowne przeprowadzenie czynności diagnostycznych lub naprawczych.
Warto w tym miejscu jeszcze wspomnieć, że proces diagnozowania możesz zautomatyzować korzystając z opcji “Rozwiązywanie problemów”, która może wykryć potencjalne problemy i zaproponować ich naprawę.
Jednak pamiętaj, że ta opcja naprawia jedynie najpopularniejsze błędy i w wielu przypadkach nie sprawdzi się. Poniżej przykładowe rozwiązanie, które zostało zaproponowane przez funkcję “Rozwiązywanie problemów”.
Podsumowanie
Drukarka, która nagle odmawia współpracy, może być źródłem wielu frustracji i utraty czasu. W przypadku, gdy urządzenie nie chce drukować, pierwszą rzeczą, którą powinniśmy sprawdzić, jest połączenie z komputerem. Upewnijmy się, że drukarka jest prawidłowo podłączona do komputera za pomocą kabla lub przez sieć Wi-Fi. Warto również sprawdzić, czy drukarka ma wystarczającą ilość tuszu lub toneru. Należy także upewnić się, że nie ma żadnych zacięć papieru wewnątrz drukarki. Jeżeli powyższe czynności nie pomogą, należy spróbować zresetować drukarkę. By to zrobić, wystarczy wyłączyć urządzenie na kilka minut, a następnie włączyć je ponownie. Jeśli żadne z tych rozwiązań nie przyniesie rezultatów, warto skonsultować się ze specjalistą, ponieważ problem może mieć podłoże techniczne wymagające fachowej pomocy. Pamiętaj jednak, że nawet dość skomplikowane problemy z drukarką można rozwiązać samodzielnie, wystarczy tylko trafnie zdiagnozować problem i podjąć odpowiednie kroki naprawcze.
Autorem tekstu jest Mariusz Kołacz prowadzący bloga technologicznego techformator.pl, na którym można znaleźć więcej kompleksowych poradników informatycznych.